OVERLAND 2019, Hranická propast a jeskyně

27.05.2019

24.-26.5.2019

Už druhým rokem jsme se spolu s Kájou zůčastnili nomádského srazu s názvem Overland, který je pořádán na Slovensku v campu Slnečné skaly (Rajecké Teplice). Minulý rok jsem na sraz přijel až v sobotu ráno, a i tak jsem neměl sebemenší problém zaparkovat už téměř na začátku campu. Tentokrát jsem chtěl být na srazu už v pátek a k mému překvapení, jsem neměl téměř šanci zaparkovat ani na konci campu. Parkoval jsem tedy u velkého nepojízdného autobusu, za kterým si lidé z blízkého okolí udělali WC. Nakonec i tak to bylo fajn místo, páč žádný zápach nebyl cítit, jako tomu bylo např. u některých mobilních WC (TOI TOI).
Jinak abych to upřesnil - festival Overland probíhá už od čtvrtka odpoledne do neděle. Jóóóó a abych nezapomněl, cestou na Slovensko, má Kája důležitej skalp, předjel totiž červené ferrari. :-D :-D

Opět tam bylo plno fajn lidí, krásně udělaných vozítek a plno inspirace. A opět jsem zjistil, že lidé, kteří mají svoje auto dovedené k dokonalosti (design, pořádek, načančanost, s ním jezdí tak max. kolem svého komína, jak se lidově říká, kdežto lidé co si své mobilní "bydlíky" sice zařídili k obrazu svému, ale žijí v něm tzv. na pankáče, mají v něm tak trošku bordel a nepřehání to s designem a o načančanost jim už vůbec nejde, prostě jezdí po světě a neřeší kujoviny, a Ti jsou přesně moje krevní skupina. :-))))) Je pravdou, že i já svého Káju čas od času vylepším, ale na prvním místě pro mě pořád zůstavají zážitky, a tak na svých cestách občas Káju moc nešetřím. Promiň mi to brachu. :-)))))Jsem rád, že jsem zase mohl vidět posádku Matyldy, i když změnila typ svého mobilního příbytku, ale Matyldu si přeci jen nechali. Nově jsem konečně poznal osobně Toma a jeho přítelkyni z KadeTadeVšade a super TIP na autopojištění od ADACu od Dušana Peričky, který měl už s tímto osobní zkušenost, kterou v ČR prostě od žádné pojišťovny nikde nedostanete.

A tak o ADAC začínám dosti přemýšlet - za 84 Euro na rok - máte plno výhod, v případě poruchy Vám odtáhnou automobil do místa Vašeho bydliště, aniž by se na něco dále ptali a navíc Vám prý zaplatí i letenku, jízdenku apod.


V neděli jsme cestou zpět navštívili v Teplicích nad Bečvou, Hranickou propast a tamní jeskyně. Obojí je blízko sebe, jen oddělené řekou. Oficiální parkoviště je zde: 49.5293728N, 17.7483917E a platí se 10 kč/hod.

Zbrašovské aragonitové jeskyně

- leží v malebném údolí řeky v lázních Teplicích nad Bečvou. Jde o jedinečný jeskynní systém evropského významu vzniklý současným působením atmosférických vod a teplých minerálních vod vystupujících z velkých hloubek ve vápencích. Unikátní výzdobu tvoří minerál aragonit, dále raftové stalagmity a kulovité sintrové povlaky připomínající koblihy. Nejnižší úrovně jeskyní jsou trvale zaplněny plynem oxidem uhličitým. Jsou nejteplejšími jeskyněmi v celé České republice s celoroční stálou teplotou 14,5 °C. Byly objeveny v na přelomu let 1912/13 a pro veřejnost jsou zpřístupněny od roku 1926. Nedaleko jeskyní se nachází nejhlubší zatopená propast světa a nejhlubší propast ČR, "Hranická propast".  [https://www.caves.cz/jeskyne/zbrasovske-aragonitove-jeskyne]

Hranická propast - nejhlubší zatopená propast světa

Hranická propast je s celkovou naměřenou hloubkou 473,5 m nejhlubší propastí České republiky. Zároveň je díky rekordní hloubce vody 404 m nejhlubší zatopenou propastí světa. Jejího dna však stále není dosaženo. Nachází se v Národní přírodní rezervaci Hůrka u Hranic v Olomouckém kraji. Pěší přístup k Hranické propasti je možný od železniční stanice Teplice nad Bečvou po naučné stezce nebo od autokempu v Hranicích po červené turistické značce. Nová vyhlídková plošina umožňuje nádherný výhled na jícen propasti dlouhý 104, široký 34 a hluboký 69,5 m. Zdánlivé dno jícnu tvoří zelené Jezírko, ale Propast pokračuje obřími zatopenými prostorami podstatně hlouběji.

[https://hranickapropast.cz/hranicka-propast/popis-lokality/]


© 2017 Vilíkův cestovatelský deník. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky