4 denní trip po Polsku

02.06.2017
Večerní Gdaňsk s dominantou lodního jeřábu z 15. stol.

V plánu bylo navštívit přístavní město Gdaňsk, největší gotickou stavbu na světě postavenou z cihel - Malbork a polskou poušť Lebu.
Jako první navštěvujeme Malbork, který je v pátek kolem 16. hodiny totálně ucpaný, jelikož se tam opravuje most. Kdybychom nespěchali na prohlídku, tak si v pohodě po těch 10 hodinách jízdy užívám z CD přehrávače Beatles, ale takto pořád pozoruji hodinky, zda-li prohlídku největší gotické stavby vůbec stihneme. Hold je pátek, a v tento den je to asi všude stejné. Zácpy a zácpy. Auto nakonec parkujeme na předem naplánovaném parkovišti, které je zdarma. Na konci článku uvedu GPS souřadnice, kde jsme parkovali a současně i nocovali.

Od parkoviště je to 10 minut chůze ke kase této úchvatné stavby, jejíž prohlídku musím rozhodně doporučit. Především je ale potřeba si vymezit dostatek času, dle mého názoru alespoň 4 hodiny. My jsme začínali s prohlídkou v 17.00 hod. a absolutně jsme nestihli projít vše. Prohlídky končí v 19.00 hod. a polští občané jsou nesmlouvaví. Úderem 19.00 hod. prostě končíte a je to. V kase jsme dostali k prohlídce poslech, na výběr je z různých řečí (bohužel čeština chybí) a poté jsme se procházeli v celém komplexu sami - šlo tedy o prohlídku bez průvodce. Cena v době naší návštěvy byla 39,50 zl (260 Kč) na jednoho a vstup na věž se platil zvlášť a na jednoho návštěvníka vyšel 8 zl (50 Kč). Vstupné není zrovna levné, ale neváhejte ho zaplatit, celý komplex tohoto hradu stojí opravdu za zhlédnutí.

Po opuštění hradního komplexu se ptáme kolemjdoucího, jestli stojí za to počkat si, až bude stavba večer nasvícena. Jeho odpovědí je "rozhodně ano". A opravdu tomu tak bylo, viz fotografie. Poté přejíždíme z parkoviště, kde jsme stáli, na jiné, jelikož chceme nocovat v méně rušné části města.

Kempíme za Malborkem

Ráno přejíždíme do Krynica Morska, odkud se procházkou krásným lesem dostaneme na hranice s Ruskou federativní republikou. Zajímavé na tom je to, že úsek za touto hranicí je dostupný pro Rusy jen z helikoptéry nebo po vodě, jinak by museli projet přes Polsko. Krynica Morska spolu s touto hranicí je jen na takovém cípu, obehnaném ze dvou stran mořem. Vyfotíme se u hraniční cedule, smočíme nohy v Baltském moři a šupito presto míříme do Gdaňska.

Večerní atmosféra v Gdaňsku po průchodu Zelenou branou

V Gdaňsku parkujeme auto asi 8 minut normální chůze od historického centra. Přístavní město mi architekturou připomíná město Bruggy dle fotografií z různých portálů. Dominantou je samozřejmě historický lodní jeřáb z roku 1444, který je vidět na fotografii. Celé městečko prošlo od druhé světové války rekonstrukcí, jelikož bylo velmi zničené a blízko něho se také nachází malý poloostrov Westerplatte, kde dle údajů začala 1. září 1939 právě druhá světová válka. V historickém jádru města najdete velké množství katedrál, krásných uliček, z nichž pro mě nejkrásnější s nejlepší atmosférou byla ulice Mariacka. Tu nesmíte zapomenout projít především ve večerních hodinách.

Mariacka street

V historickém centru najdete také středověký mlýn (Wielkie Mlyn). Jinak za zmínku určitě stojí i další ulice Dluga, Fontána Neptuna - tu je nejlepší vidět večer, kdy je krásně nasvícená, a nesmíte zapomenout ani na kostel Panny Marie, Královu kapli, Zelenou bránu a Zlatou bránu. Za Zlatou bránou směrem ven k tramvajím navštivte pro menší pauzu skvělou a levnou malou cukrárnu zastrčenou v koutě hned vedle samotné brány. Budu se opakovat, ale nejhezčí byla návštěva města ve večerních hodinách. Také nezapomeňte ochutnat místní regionální stravu. Např. bramborové placky s lososem a tvarohem. Bylo to poprvé, co jsem něco podobného jedl a byla to mňamka a to taková, že jsem si ji u své partnerky vyžebral i po příjezdu domů. A jako polévku si objednejte tradiční rybí polévku s plody moře (slávky, garnáty, mušle apod.). Toto lze nalézt v hospůdce zvané Restauracja Regionalna, která se nachází vedle fontány Neptuna.

Tamní atrakce Czerna Perla

Po tom, co jsme se večer a poté ještě jednou i ráno a celé dopoledne nabažili krás tohoto města, přesunuli jsme se o 111 km k městečku Leba, kde se nachází Slowinsky národní park, ve kterém se nalézá polská poušť se starou raketovou základnou z druhé světové války.

Jelikož už bylo i po západu slunka, jeli jsme rovnou na parkoviště Leba (Rabka). Jen co jsme se utábořili a byli jsme tam samotní, přijela jiná dodávka a z ní vylezl Belgičan, který byl na třítýdenním tripu (Bělorusko, Polsko, Litva, Estonsko atd.). Byl to super 36letý týpek, který se s námi dal hned do řeči. Nakonec to dopadlo tak, že jsme s ním vyrazili na poušť za tmy a nakonec to vyhodnotili jako super nápad. Poušť ve večerních hodinách s hvězdnou oblohou je pro mě nezapomenutelný zážitek, a přitom je z ČR od Hradce Králové vzdálena jen 800 km. V pondělí ráno v den našeho návratu jsme si dali poušť znova, i když pršelo a byla zima jako na Sibiři. Nikdy jsem si nemyslel, že budu mít na poušti kulicha. Ale zážitek to byl skvělý. Kdy zažijete poušť, kde prší a je zima, jedině v Polsku. :-)) Potom už jsme deset hodin prožili na zpáteční cestě v autě.

Souřadnice GPS pro parkování:

a) Malbork - parkování, cca 1 km od samotného hradního komplexu (54.0348767N, 19.0261297E)

b) Gdaňsk - parkování, cca 800 m od historického starého města (54.3478197N, 18.6674325E)

c) Leba (Rabka) - parkoviště, kde se dá večer přespat zadara a jste tam samotní v odlehlé části, ale pozor na parkování přes den, stojí 6 zl na 1 hod., na budce mají napsáno jen 6 zl bez udání času a když se na poušti zdržíte na 8 hodin, vyjde Vás parkování celkem draho (48zl). Parkoviště je placeno od 9.00 hod. (54.7533250N, 17.5170561E)

© 2017 Vilíkův cestovatelský deník. Všechna práva vyhrazena.