Müritz - Nationalpark

09.07.2017

Dneska jsme dojeli z národního parku Müritz nacházejícího se v Německu a bylo to jako vždy moc fajn.

V úterý koukám na počasí, jelikož chceme jít Malou Fatru, a dle předpovědí nemá být vůbec na Fatře valné počasí. Tak brouzdám netem a pokukuju po Rujáně až narazím na Müritz - Nationalpark. Začtu se a po chvilce je jasno, kde strávíme příštích 5 dní. Jelikož jsou v ČR dva dny svátky, stačí si vzít jen jeden den dovolené, naložit kolobrndy a kajaky a jede se.

Müritz - Nationalpark je vzdálen od Dvora Králové nad Labem cca 550 km a je zajímavý hlavně pro vodáky tím, že v okolí tohoto jezera je spousty dalších jezer propojených kanály, kterými můžete plout na kajacích, především pak v těch chráněných, kam nesmějí motorové čluny a kam se kolikrát nedostanete ani cyklostezkou, kterých je všude okolo plno. Další jeho zajímavostí je, že jezero Müritz (ze slovanského morcze = "malé moře") o rozloze 117 km2, je po Bodamském jezeře druhé největší jezero v Německu. Celkem je v národním parku 100 jezer a bezpočet menších rybníků. Některá jezera, především ta, která jsou uvnitř národního parku jsou chráněná z důvodu toho, jelikož v nich hnízdí plno vzácných ptáků, jako je např. orel mořský nebo jeřáb šedý. My jsme si vybrali na prozkoumání tři trasy, jak je znázorněno na mapě, z nichž jedna byla určená pro kolo, koloběžky nebo chůzi a další dvě byly určené pro kajaky, či kánoe.

První naší zastávkou byla tak zapadlá vesnička Boek, výchozí bod pro naše kolobrndy, kam jsme dojeli v 17.00 hod. po 7 hodinách jízdy automobilem. Odtud jsme ještě v ten samý den dali 22km dlouhou okružní stezku, kdy jsme po cestě viděli lišku, která vystrkovala hlavu ven z vysoké trávy, aby se ze zvědavosti koukla, kdo že ji to ruší v jejím rajónu. Asi půl hodiny jsme pozorovali dvě labutě, pohupující se na vlnkách úzkého kanálu a plujících v symbióze s místními okounky plujícími v čisté a průzračné vodě.

Cestou jsme také potkali spousty dravců, jeden trs levandulí, který v celé té ploché, zalesněné krajině křičel svojí barvou do dálky a hejna komárů lačnících po krvi ve stinných místech lesů. Cestou jsme projeli vesničkami Schwarzenhof a Speck (ve Specku je nádherná chaloupka, vypadající jak z hobitína na Novém Zélandu) a také jsme po trase navštívili každou pozorovatelnu s výhledy na jezera Specker See, Hofsee a Priesterbäker See. Noc jsme přečkali na parkovišti v Boeku, kde byl naprostý klid.

Druhý den ráno, jsme popojeli na jiné odlehlejší parkoviště, kde jsme posnídali a na kolobrndách jsme si u vjezdu na Bolter kanal projeli okruh jezírek, či rybníků s cedulemi a popisem různých ryb a dravců, který se nacházel za oplocením nějakého rybářského spolku a rozhodli se popojet blíže k Mirow, kde jsem měl vyhlídlé parkoviště u campu, kde jsme se nakonec druhý den ráno sprchovali. Zde jsme nechali automobil, nasadili 100l bágly s kajaky na záda a šli na stopa. Ale po 20 minutách stopování, kdy nám nikdo nezastavil, čemuž se s takovou bagáží a pádly v ruce ani moc nedivím, jsme se vrátili zpět k naší T5. A jelikož jsem ten kanál fakt chtěl jet, šli jsme se zeptat do campu na nějakou možnou dopravu ke kanálu. Místní recepční nám poradil, at si necháme u něj kolobrndu a autem se doprávíme zpět ke kanálu, jelikož autobusy tam moc nejezdí a taxi je šíleně předražené. A až přijedeme na kajacích zpět do campu, kde se půjčovali i kánoe, tak se na kolobrndě dopravím zpět k našemu Kájovi. Yes, super nápad.

Bolter Kanal - jedete krásným kanálem plným leknínů přes jezera Caarpsee, Woterfitzsee, Leppinsee, Mössel, Grosser Kotzower See, Kleiner Kotzower See, Granzower Möschen, Mirower See. Celkem je to cca 13 km krásnou přírodou. Dojezdový cíl jsme měli kvůli koloběžce tedy v campu Wasserwanderstation Mirow. Odtud jsem jel po gáblíku v campu asi 15km na kolobrndě zpět k začátku Bolter Kanalu, kde jsem nechal stát naše téčko. Dal jsem to za hodinku, ale letěl jsem jako drak.

Cestou jsem našel krásné místo, kam jsme s autem potom zajeli. Bylo to na začátku vesničky za pomníkem obrostlým velkými keři, takže nás nebylo vůbec vidět. Zde jsem se chtěl omýt a tak jsem se namydlený chystal na polití vodou z kanystru, co máme pro tyto účely, ale slyším hlasy zpoza křoví.... sakra a za chvíli bum a pár metrů ode mě a Evči stáli dva Němci s kosou v ruce, zřejmě šli v podvečer pokosit trávu králíkům. Rychle jsem nahatej zalítl na druhou stranu dodávky a čekal co se bude dít. A úplně v pohodě. Němci šli dál a nikdo nás celou noc neobtěžoval., ani Polizei, kterou jsem si myslel, že zavolají, když se jim někdo myje za pomníkem. ) Prostě ledově klidní Němci. ))))

V pátek ráno silně pršelo a tak jsme chrupali až do 11.00 hod., v campu Wasserwanderstation Mirow dali skvělou sprchu a udělali si piknik s návštěvou zámku Mirow a následným přejezdem do Wesenbergu. Ve Wesenbergu jsem si zašli na místní hrad, který nás zrovna nijak moc nezaujal a po zjištění odjezdu vlaků z místní vlakové stanice, s následnou zastávkou na studené pivko v restauraci na jejich malém náměstí, jsme se už těšili na Havel Kanal z jezera Käbelicksee. Havel Kanal - pokud ho budete chtít sjet za den od jezera Käbelicksee k jezeru Woblitzsee ve Wesenbergu, připravte si svaly na rukou a doufejte v pěkné počasí, především s větrem v zádech a nebo bezvětří, aby nebyly na těch větších jezerech vlny, které Vás ještě více zpomalí.

Je také pravdou, že jet tyhle stojaté vody na kajaku nafukovacím a nebo plastovém a užším je veliký rozdíl v rychlosti a lehkosti ujetých km. Ale zase na druhou stranu si ten nafukovací přepravíte v klidu vlakem a nic neřešíte a hlavně si nepůjčujete lod za 5 euro/hod nebo 35 euro/den. Pokud by jste chtěli jet stejnou trasu jako my, tak z nádraží ve Wesenbergu odjíždí první vlak v 9.31 hod. do Neustrelitzu, kde se přestoupí na vlak směr Rostock a vystoupí se hned na první zastávce s názvem Kratzeburg. Naše 100l bágly s kajakem uvniř budily patřičnou pozornost a ta vygradovala, když jsme šli pěšky z Kratzeburgu už směrem k jezeru. Zastavil vedle nás golf s mladým párem a klučina se nás ptal, jestli nepotřebujeme s něčím pomoci. Když jsme mu vysvětlili, že je vše v poho, tak se nás ptal jestli si v tech báglech neseme svoje lode, kdyz držíme v ruce pádla. Po našem přikývnutí, se jen pousmál a řekl "Crazy" - (šílené). Tak jsme se tomu potom celou cestu k jezeru smáli.

Večer už nám ale do smíchu moc nebylo, když jsme si po 9 hodinách plavby sedli do sedaček v dodávce a cítili jak nám hoří svaly v rukou od věčného pádlování. Ale, dali jsme toooooooo, bylo to šílený, ale i skvělý.

Havel kanal spojuje jezera Käbelicksee, Granziner See, Schulzensee, Pagelsee, Zotzensee, Jäthensee (z tohoto jezera lze odbočit na jezero Jamelsee, kde je i kemp) a nebo pokračovat k Görtowsee, Zierzsee, Useriner See, Grosser Labussee a na naší trase jsme končili jezerem Woblitzsee. Cca 30 km pádlování a neskutečného zápolení s protivětrem na posledních třech velkých jezerech, z nichž dvě se museli projet celá po jejich délce.

Jinak na třech místech je zábava v tom, že kanál jezera nepropojuje a vy musíte loďky naložit na vagónek a dotlačit je k dalšímu pokračování. :-)) No a to je konec. Pak už nás čekala jen dlouhá cesta dom, směrem na Drážďany a Liberec.

GPS souřadnice noclehů a sprchy:

1) první noc - parkoviště Boek [53.3932875N, 12.7912853E]

2) druhá noc - za tímto pomníkem je veliký plac označený velkým P ( Gedenkstätte Retzow) - [53.3156778N, 12.7617697E]

3) sprcha (za 1 euro na recepci dostanete žeton a bude vám téct voda 5 minut) - [53.2886628N, 12.7958664E]

4) třetí noc - parkoviště ve Wesenbergu s cedulí přímo pro obytňáky, negativum je cesta kolem něj, pozitivum je záchod naproti přes cestu na benzince za 20 centů - [53.2799908N, 12.9671500E]

5) čtvrtá noc - opět ve Wesenbergu, kam jsme dojeli kanálem Havel a abychom nebudili přílišnou pozornost, parkovali jsme zde u zahradnictví [53.2786906N, 12.9725442E]

6) pokud chcete navštívit zámek v Mirow a neplatit parkovné a nevadí Vám procházka, tak my jsme parkovali zde: [53.2736178N, 12.8236214E]

7) pokud chcete opravdu romantickou snídani s výhledem na jezero tak sem: [53.2839383N, 12.9453897E]

Souhrn naší cesty:

1) odřízeno 1150 km s trombózou v noze

2) Kája měl nejvyšší rychlost na dálnici 160 km/hod, Evča pronesla, že když sedí tak vysoko, zdá se ji, jako by jsme letěli .-)))
3) kontrola na hranicích, všude plno německých policajtů - až dnes jsem se dozvěděl proč tomu tak bylo, nepokoje v Hamburku, kvůli nějakému sjezdu velmocí 4) celkem 4 noci spaní na neplacených místech v národním parku Müritz (GPS souřadnice k dispozici výše)
5) spousty najetých km po vodě na našich kajacích a nějaké ty km na kolobrndách 6) v souvislosti s jezery - jsou propojeny kanály, takže můžete udělat opravdu dlouhou plavební cestu, především moc hezký je kanál Havel
7) v autě s námi byli jak kajaky swing od Gumotexu, tak i koloběžky Kostka
8) hejna komárů, kteří Vás nenechali vykonat ani malou potřebu :-) V životě jsem jich tolik nikdy neviděl. Během 10 vteřin mi jich sedělo na noze přes 20
9) burgfest ve Wesenbergu
10) v okolí jezer neuvěřitelná spousta cyklostezek

© 2017 Vilíkův cestovatelský deník. Všechna práva vyhrazena.